Sporttudományról a Cserepkában
Az V. Sporttudományi Konferenciát a pécsi Cserepka Iskola szervezte partnerségben a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karával október 28-án, a visszatérő előadók mellett folyamatosan bővül a rendezvény portfóliója, az idei év 22 előadása rendkívül széles szakmai spektrumot ölelt fel: az iskolai testnevelés és egészségnevelés, az egészségértés és a videoasszisztált újraélesztés, a sporttáplálkozás és edzésmódszertan, a mentorálás és coaching, a sportosztályok integrációs és beiskolázási programja, a sport prevenciós és rehabilitációs szerepe, a szteroidhasználat és a szenvedélybetegségek kapcsolata mind-mind egy sajátos megközelítését adták a témakörnek- a konferencia egyik szervezőjével, Derdák Mercedes mesterpedagógussal beszélgettünk.
Ötödször rendezték meg ezt a konferenciát. A tudomány támogatása mellett gyakorlati haszna is van ebből az iskolának?
Fontos, hogy létrejöhetnek szakmai találkozások, akár az előadók és a hallgatók között is, és ezek kapcsolati rendszerekké állnak össze, úgy hogy egymást tudjuk segíteni a továbbiakban. Számos olyan előadónk volt már, aki utána egy új kutatásba tudott belekezdeni egy másik iskolában, ahol az itt hallottakat a saját kutatását is be tudta építeni, illetve ez az iskola számára is hasznosítható volt. A szakmai találkozások mellett az egymástól való tanulás is fontos, ahogyan az is, hogy mindig halljunk valami olyan újdonságot, ami elindít egy gondolatmenetet és így tovább tudunk fejlődni.
De mégis mi az, amit be tud építeni egy testnevelő tanár a konferencia előadásaiból a napi munkájába?
Ez minden évben változó, függ attól, hogy milyen az aktuális előadói stáb. Az elmúlt években sajnos a Covid rányomta a bélyegét a konferencia előadásainak a tartalmára is, és ez még most is érződik, négy pandémiával kapcsolatos előadás is volt, azt gondolom, hogy még jövőre is lesz ilyen előadás. De ezen kívül is számtalan jó gyakorlatot mutattak be itt a kollégák, ami akár egy beiskolázási programba is beilleszthető, akár testnevelés órára bevihető az iskolába, vagy csak egyszerűen egészségnevelési programként bemutatható.
Mit lehet kiemelni az idei konferenciából?
Nagy öröm, hogy több SIOSZ-os (Sportiskolák Országos Szövetsége) iskola is itt volt, és olyan beiskolázási programokat mutattak be nekünk, amelyekből mi is tanulhattunk. Vagy éppen a testneveléssel kapcsolatban volt előadás a TRX használatával kapcsolatos módszerekről. Sportiskolaként örülünk, hogy olyan szakmai találkozó jöhetett létre nálunk, ahol találkozhatunk olyan iskolákkal, akik hasonló feltételekkel, hasonló módszerrel dolgoznak és mégis valami mást csinálnak, így tudunk egymástól tanulni.
Ez egy hibrid konferencia. Mekkora a hatótere?
Maximum 250 fő befogadására képes az online felületünk. Ennél többen nem szoktak jelentkezni, viszont az érdekes, hogy a tavalyi évben Portugáliából is érkeztek hallgatók, idén pedig Japánból. Jó dolog, hogy ennyi felé eljut a hírünk.
Úgy hogy a konferencia nyelve magyar?
Igen magyarul folynak az előadások, de a tavaly például a Biztonságos Eséstechnika-program volt az, amire még Portugáliából is kíváncsiak voltak. A PTE-n folyó kutatás egyik mintaiskolájaként szerepeltünk.
Mekkora munka egy ilyen konferenciát megszervezni egy középiskolában?
Nagy munka volt, de szerencsére korán nekikezdtünk, már júniusban meghirdettük a sportegyesületeknek, partnereinknek, az összes SIOSZ-os iskolának, pécsi általános iskolának is kiküldtük az előadás lehetőségét. A jelentkezőkkel felvettük a kapcsolatot, és elindult a közös munka, az előadásuk mellett el kellett készíteniük az előadáshoz tartozó absztraktjukat, amit mi nyomtatásban is megjelentetünk. A megnyitóra prominens személyeket kérünk fel, idén dr. Szilágyi Béla, a Baptista Szeretetszolgálat elnöke is ideérkezett.