Kategória hetedik helyezés a Mecsek Rallye-n
Kategória hetedik helyezést ért el a PTE ETK hallgatója, a vízilabdázó Tóth-Gili Tamás és navigátora, Németh "V8" Péter az Országos Rally Bajnokság Mecsek Rallye fordulóján. A PTE-PEAC Mighty Bulls vízilabdázója, idén is kiemelkedő eredményeket ért el a MEFOB-on és a Medikus Kupán. A sokoldalú sportember immár harmadik alkalommal állt rajthoz a magyar autósport legpatinásabb versenyén, ezzel tovább növelve sportolói sikereinek sorát.
Hogy érzed magad a verseny után? Hogy értékeled az idei részvételedet?
Egy raliverseny után az ember leenged és átgondolja az életét, kicsit ürességérzés is van benne. Ma is nagyon szívesen beleülnék az autóba és versenyeznék tovább. Úgy gondolom, hogy amiért jöttünk a versenyre, azt maximálisan teljesíteni tudtuk.
Még a dobogó is lőtávolban volt, de technikai malőrök miatt az esélyünk elúszott.
Ettől függetlenül nagyon bíztató részeredményeink voltak, több gyorsasági szakaszon is második és harmadik időket értünk el. Összességében teljesen elégedettek vagyunk a hétvégével.
Melyik szakasz volt számodra a rally legnehezebb szakasza?
Sokunknak a pécsváradi gyorsasági volt a legnehezebb.
Egyrészt azért, mert az út nagyon szűk volt és az aszfalt rossz minőségű, sok kavicsos felhordással, ami jelentősen megnehezítette a féktávolságok kiszámítását és a kanyarodást. Ráadásul ebbe az irányba még soha nem mentem ezen a pályán. Amikor 2022-ben az ellenkező irányban próbáltam, akkor sem sikerült végigjutnom, mert becsúsztunk az árokba, és nem tudták kiszedni az autót. Így a tapasztalataim ezen a pályán nagyon negatívak. Beszélgettem a versenyzőtársaimmal, és sokuknak hasonló panaszaik vannak erről a pályáról. Valamiért kevesen szeretik, mivel nagyon nehéz, ritmustalan és dobálós, és az autó tökéletes beállítása szükséges ahhoz, hogy jól lehessen teljesíteni rajta. Az, hogy ezen a pályán gyorsan menjen valaki nagy rutint igényel, amivel én még nem rendelkezem, ezért inkább a biztonságosabb megoldást választottam.
Forrás: Zsombiphoto
Említetted, hogy váratlan kihívásokkal és meglepetésekkel, meghibásodásokkal is szembesültél. Mesélnél erről egy kicsit bővebben?
A péntek esti etap utolsó szakaszában a gyertya, illetve a HC benzinpumpa problémákkal kellett szembenéznünk. Minden egyes felváltásnál fulladt egyet az autó. Nem állt le teljesen, de leesett a fordulatszám, és nem volt rendes sebessége az autónak, nem tudtunk kellően felgyorsulni, így nem voltak jók a kigyorsításaink se.
A szombati napon az első gyorsasági szakaszon kaptunk egy lassú defektet a bal első gumin. Mivel limitált mennyiségű gumit lehet felhasználni egy versenyre, - mi pedig újat nem is vettünk - ezért úgy döntöttünk, hogy nem cseréljük le, mert már ellőttük az összes választásukat, és egyetlen egy használható gumink maradt a teljes napra. Minden gyorsasági szakasz elején túlfújtuk az abroncsokat, és az etapokon is folyamatosan meg kellett állnunk pumpálni azért, hogy ne eresszenek le teljesen. Így teljesítettük az első kört.
A második körön felraktuk a maradék - egyetlen - gumit, de nagyon nehéz úgy versenyezni, hogy akikkel végig pariban (versenyben - szerk.) voltunk, ők csak új gumikkal versenyeztek, mi meg másfél-két éves, valamint egy-másfél éves gumikat használtuk. Ezáltal nem igazán volt tapadásunk.
A szombati második kör elején még a dobogó is kilátásban volt, de végül elengedtük, mert egyszerűen nem volt tapadásunk és kockáztatni nem akartam a hetedik helyezést.
Meg tudnál osztani néhány részletet a járművedről? Milyen módosításokkal vagy különleges tulajdonságokkal rendelkezik?
Idén egy 210 lóerős Ford Fiesta Rally4 volt a társunk a versenyen. 99 cm3, 315 Newton környékén van a nyomatéka. Körülbelül 1200 kiló, ha jól tudom, de erre nem mernék megesküdni. Öt fokozatú szekvenciális váltóval rendelkezik, ezt biztosan tudom, mert sokat használtam. Néha próbáltam ráhúzni a hatodikat, de valahogy nem sikerült.
Sokan nem tudják, hogy egy ilyen verseny nagy fizikai kihívást is jelent. Nem feltétlenül úgy van, hogy csak beülök az autóba és megyek. Milyen előkészületek szükségesek egy olyan rallyra való felkészüléshez, mint a Mecsek? Mesélnél az edzési és felkészülési rutinodról, ha esetleg van ilyen?
Véleményem szerint nekem azért könnyebb dolgom van ilyen téren, mint a többi versenyzőtársamnak, mivel a munkámat tekintve sportoló vagyok. Van egy alap állóképességem, illetve fizikai erőm. Viszont sokat szimulátorozok, hogy a reflexeim autóversenyzés szempontjából fejlődjenek és szinten tudjam őket tartani. Illetve fejben rengeteget kivesz az emberből egy ilyen verseny, hiszen meg kell bírkózni a hőséggel, a hideggel, télen és nyáron is.
A rallyversenyzés nemcsak a sebességről, hanem a stratégiáról és a csapatmunkáról is szól. Mesélnél többet a csapatodról és arról, hogyan dolgoztok együtt egy versenyen?
Édesapám a csapatfőnök. Ebből kifolyólag a komolyabb stratégiai döntéseket ő hozza. A szerelő srácok budapestiek, már évtizedek óta a rallyban mozognak. Rendkívül lelkesek, végtelenül jó a hangulat közöttünk és kivételesen magas színvonalon végzik a feladatukat. A navigátorom személyét illetően változás történt a tavalyihoz képest, mert idén egy pécsi barátom,
Németh Péter ült be mellém, aki tavaly megnyerte a kategóriát pilótaként. Ritkaság, hogy egy pilóta beüljön navigálni egy másik pilóta mellé, mert általában a pilóták nagyon félelnek a jobb oldalon.
Én személy szerint rettegek. Mondtam is Péternek, hogy ez kölcsönösen nem fog működni. Ilyen szempontból engem felejtsen el. A viccet félretéve, szeretném kiemelni Németh Péter munkásságát, mert zseniálisan végezte a dolgát. Tekintve, hogy ez volt az első versenye navigátorként, az első közös versenyünk és az első alkalom ezzel az autóval, véleményem szerint, mindketten jól vizsgáztunk.
Mit tanácsolnál azoknak, akiket érdekel a rallyversenyzés és bele szeretnének vágni látva a példádat?
Foglalkozzanak vele, járják körül a témát. A rally egy rendkívül bonyolult sportág, számos szabályrendszerrel. Ahhoz, hogy valaki ezzel foglalkozni tudjon, alaposan meg kell ismernie az alapokat. Magyarországon nem lehet megélni a rallyversenyzésből, mert ez egy rendkívül költséges technikai sport. Ha valaki nulláról kezdi, és nem ebben a környezetben nőtt fel, sok utánajárásra és tanulásra van szükség. Számomra könnyebb volt ebben a sportágban elindulni, mivel édesapám révén korán, még gyermekként belekerültem az autósport világába. Ő a '90-es években Magyarországon elismert versenyző volt, háromszoros magyar bajnok.
A rally valójában nemcsak egy sport, hanem egy életérzés.
Ez egy nagyon belsős közeg, ahová az emberek szívesen tartoznak, mert különleges hangulata van mind a pálya mellet, mind az autóban ülve, mind a szervizparkban.
Végül, mik a céljaid a jövőre nézve? Vannak közelgő versenyeid vagy terveid, amelyeket meg tudsz osztani velünk?
A vízilabdáról könnyebben tudok nyilatkozni, mert
július közepén Miskolcon részt veszünk az egyetemi Európa-bajnokságon.
Ott szeretnénk minél jobb eredményt elérni. A jövő évi vízilabda bajnokságot pedig szeretnénk megnyerni. Idén harmadikak lettünk.
Forrás: Zsombiphoto
Autósport szempontjából próbálom megszerezni a szponzorok támogatását, akik segítségével több versenyen tudnék részt venni és fejlődni. Fontos hangsúlyozni, hogy ez egy rendkívül költséges sportág, és a szponzorok nélkül ezt a sportot nem lehet űzni.
Szeretnék egy erős szponzori kört kialakítani, akik támogatnak minket abban, hogy elérjük a kitűzött célokat.
Nem titkolt célunk az, hogy egy teljes szezont teljesítsünk az egyik első osztályú bajnokságban, és tudjunk annyira fejlődni, hogy egy két-három éven belül dobogóra állhassunk év végén a kategóriában.
Szurkoljunk együtt Tóth-Gili Tamásnak!
Hajrá, PTE!
Korábbi cikkeink a témában:
PTE ETK-s hallgató a Mecsek Rallye-n!
Újra itt a Mecsek Rallye!
További rally képek: